درباره ما

این روزها فضای مجازی بخش زیادی از وقت ما را تسخیر کرده است. «رافکا» دریچه‌ای از فضای مجازی به‌سوی جهان واقعی فرهنگ، کتاب و ادبیات است. «رافکا» تارنمایی است که در آن با کتاب‌ها آشنا خواهید شد و از فرهنگ، آگاهی، ادبیات و هنر خواهید خواند. بیشترین نوشته‌های «رافکا» از جنس مرور و نقد کتاب است. در آن میانه‌، اما، یادداشت‌ها و جستارهای تحلیلی و انتقادی درباب موضوعات متنوع فرهنگی نیز روبه‌روی شما خواهد بود.

در «رافکا» نباید نگران صرف زمان زیاد و چشم‌دوختن‌های طولانی به صفحه نمایش باشید. اینجا همه چیز مختصر و مفید است. ما تلاش می‌کنیم در این صفحه با پرهیز از قلم‌فرسایی و بیهوده‌گویی در کوتاه‌ترین زمان ممکن شما را با کتاب‌ها و دیگر مسائل فرهنگی همراه کنیم.

اینجا نام هر نوع کتابی را نخواهید دید، سخن از هر موضوعی نخواهید شنید. تحریریه، انتخاب‌های سخت‌گیرانه‌ای دارند. ما تلاش می‌کنیم فارغ از آمد و شدهای اقتصادی، رابطه‌های صنفی سرد و گرم فضای رسانه‌ای، چهره‌ای از فرهنگ را به تصویر بکشیم که دوست‌داشتنی و تأثیرگذار باشد. ما کتاب‌های خوب و درخشانی را که در کشاکش نو و کهنهٔ بازار نشر از دیده‌ها محو شده‌اند، پیش‌روی شما خواهیم گذاشت. همچنین ارزش‌ آثاری را که به دلیل بهتر بودن‌شان بهتر دیده‌ شده‌اند را مرور خواهیم کرد. ما با فرهنگ از فرهنگ خواهیم گفت. جان کلام اینکه: «رافکا رسانه‌ای فرهنگی برای فرهیختگان است».

نوشته‌‌های «رافکا» چطور نوشته می‌شوند؟

نوشته‌های «رافکا» شیوه‌نامه خاصی دارند. مطالب باید مختصر و همه جمله‌ها و بندها دربردارنده اطلاعات مفید و مرتبط باشند. برای دست‌یابی به این هدف مطالب بارها و بارها ویراش، بازخوانی و بازنویسی می‌شوند؛ درنتیجه هر مطلب حاصل تلاش جمعی از نویسندگان است که به یکدیگر کمک می‌کنند تا مطالبی را متناسب با شیوه‌نامه «رافکا» آماده کنند و در این صفحه منتشر شود. نویسندگان جوان برای مشارکت در تولید نوشته‌های ما آموزش‌هایی مقدماتی می‌بینند تا بتوانند اصول نوشتن جستارهای مروری را بیاموزند و به‌کار گیرند. انتخاب کتاب‌ها و عنوان‌های دیگر جستارها برعهده تحریریه است که باید این کار را با مشورت مشاوران علمی انجام دهند. در نهایت سردبیر فهرست عنوان‌های مطالب را تأیید می‌کند. ارزیابی‌های دوره‌ای که توسط مشاوران علمی انجام می‌شود نقشی تعیین کننده‌ در روند نگارش مطالب آینده دارد.

 

Comments are closed.