آغاز به‌کار رسمی «رافکا»

سرانجام پس از چند ماه فعالیت آزمایشی، تارنمای «رافکا» در روز پنجشنبه ۲۴ آبان‌ماه ۱۳۹۷ فعالیت رسمی خود را آغاز کرد. به همین مناسبت «بیانیه گشایش رفکا» از سوی تحریریه منتشر شد. در بخشی از این بیانیه آمده است:

ما در اینجا، در «رافکا»، تلاش می‌کنیم اطرافمان را خوب نگاه کنیم و راه‌هایی را، هر چند باریک، برای برافروختن شعله فرهنگ در این سرزمین بیابیم، باز کنیم و عیان کنیم. ما در این صفحه اینترنتی، کوتاه کوتاه، مختصر و مفید، آن‌گونه که اهالی دنیای مجازی دوست دارند، از کتاب‌ها می‌گوییم، از فرهنگ و تاریخ ایران، از زیبایی، از هنر، از اندیشه می‌گوییم، از جاهایی که می‌توانیم برویم و حالمان خوب شود، چیزهایی که می‌توانیم بیاموزیم و انسان‌های بهتری شویم می‌گوییم و می‌نویسیم. ما نیز همچون دیگر غم‌خواران فرهنگ، ناله‌هایمان را سرخواهیم داد، ریشه‌های ناکامی و فروبستگی را خواهیم کاوید، اما تلاش خواهیم کرد علاوه بر آن، دست در دست یکدیگر کارهایی انجام دهیم، کارهایی کوچک که آهسته و پیوسته ما را بالا برد، گشایشی در فروبستگی‌هامان ایجاد کند و  دور دست‌های آینده را همچون دوردست‌های گذشته پیش چشم‌مان روشن کند.

«رافکا» راهنمای فرهنگ، کتاب و ادبیات است. میان فرهنگ، کتاب، و ادبیات نسبتی دیرین و ناگسستی وجود دارد. ادبیات، پنجره‌ای گشوده به فرهنگ است. پیوند ادب و فرهنگ در تاریخ کهن و درخشان ادب و فرهنگ ایران زمین خود سخنی دیگر است؛ نمی‌توان فرهنگ ایران را بی‌ملاحظه ادبیات سترگ این سرزمین کاوید و فارغ از باریک اندیشی‌ها و سخن‌پردازی‌ها و آفرینش‌های هنرمندانه سخن‌سنجان فرزانه و بیداردل فارسی‌زبان به فرهنگ ایران پرداخت. «رافکا» در بخش ادبیات علاوه بر پرداختن به آثار فاخر ادبیات ایران، مطالبی را در حوزه دانش ادبیات نیز در اختیار علاقه‌مندان قرار خواهد داد. «رافکا»  به ادبیات جهان و آثار نویسندگان برجسته سرزمین‌های دور و نزدیک نیز توجه دارد و مخاطبان علاقه‌مند به این آثار را از رویدادها و آفرینش‌های ادبی مهم آن سرزمین‌ها که در زبان فارسی منعکس می‌شوند نیز آگاه می‌کند.

«رافکا» می‌کوشد از میان کتاب‌های منتشر شده دیروز و امروز، کتاب‌هایی خواندنی‌تر و برجسته‌تر را معرفی و مرور کند. کتاب‌هایی در حوزه ادبیات، تاریخ، هنر، فلسفه، فرهنگ، ایران و…

کتاب‌هایی که در رافکا معرفی می‌شود لزوما در شمار آثاری نیستند که به تازگی منتشر شده است، کتاب‌های مهم، مرجع و ماندگار حوزه‌های مختلف، کتاب‌هایی قدیمی که حتی شاید به آسانی نتوان به آنها دست‌‌رسی پیدا کرد اما ارزش شناخته شدن دارند. در یک سخن، کتاب‌هایی که به واسطه نویسنده، موضوع، یا کیفیت محتوایشان شایسته توجه و تأمل بیشترند.

رافکا رسانه‌ای است فرهنگی؛ هر آنچه به نوعی مرتبط با موضوع فرهنگ و بستری است برای توجه به فرهنگ و از فرهنگ گفتن، در «رافکا» مورد توجه است. معرفی رویدادهای مهم فرهنگی، تحلیل و گزارش بحث‌های فرهنگی روز، آشنایی با چهره‌های فرهنگی ایران و جهان، حتی برگزاری مسابقه‌هاو جشنواره‌هایی در این زمینه از فعالیت‌های «رافکا» در حوزه فرهنگ است.

امیدواریم زین پس هر هفته نوشته‌هایی بیشتر و غنی‌تر از گذشته پیش روی علاقه‌مندان قرار گیرد. از شما فرهیختگان، همراهان دانشی و اهل فرهنگ نیز خواهش یاری داریم. کاستی‌های این صفحه را برایمان بنویسید. کژ و راست سخنانی را که در این صفحه منتشر می‌شود به ما بگویید و اگر اهل نظر و قلم زدن در باب فرهنگ، کتاب و ادبیات هستید نوشته‌هایتان را برای ما بفرستید.

ثبت دیدگاه مسدود شده است.