اعترافات یک کتاب‌خوان معمولی، آنه فیدمن

اهل کتاب‌ها دنیای خاصی دارند، مثل ماشین‌بازها، موتوربازها، کلسکسیونرهای تمبر و سکه، سیاست‌بازها و دیگر… بازها. این دنیاها خصوصی هستند. نه به آن معنا که کسی را بدانجا راه نمی‌دهند، به آن معنا که دیگران، که بیرون از آن دنیا هستند، حال و هوای اهالی آن دنیا را درک نمی‌کنند. وقتی یک فرد فوتبالی با هیجانی عجیب بازی تیم محبوبش را با رقیب دیرین دنبال می‌کند، حال و هوایی دارد که به‌جز اهل فوتبال‌ها، دیگران نمی‌توانند درکی از این حال و هوا داشته باشند. کسانی که اهل کتاب، قلم، خواندن و نوشتن هستند نیز از این‌نوع هیجان‌ها، علاقه‌مندی‌ها، دلگرمی‌ها و خاطره‌ها دارند؛ چیزهایی که دنیای آنان را می‌سازد.

 آنه فیدمن عضوی از یک خانواده اهل کتاب است. کسانی که به خودشان «کرم کتاب» می‌گویند. پدر، مادر، برادر و همسرش همه، نویسنده، ویراستار یا لااقل  کتاب‌خوان حرفه‌ای هستند. حالا کسی که نفسش هم بوی کاغذ می‌دهد تصمیم گرفته از حال و هوای کتابی‌اش بنویسد. از همان چیزها که فقط باید اهل کتاب باشی تا خوب درک کنی. این کتاب پر از روایت لحظه‌هایی است که کتاب‌خوان‌ها، کتاب‌دوست‌ها،‌نویسنده‌ها و ویراستارها بارها و بارها شبیهش را تجربه کرده‌اند.

«اعترافات یک کتاب‌خوان» در ۱۸ بخش، روایت‌هایی مجزا و به‌نسبت کوتاه دارد. هر روایت با ماجرایی از تجربه‌های شخصی نویسنده آغاز می‌شود و نویسنده بی آنکه متوجه شویم آهسته ما را از دل آن ماجرای شخصی در منظری کلی نسبت به موضوع قرار می‌هد. برای مثال موضوع «نحوه محترم شمردن جایگاه کتاب» را با داستانی آغاز می‌کند که در آن یکی از اعضای خانواده، که خود کتاب‌دوستی برجسته است، کتابی را به‌صورت باز و از پشت روی تخت هتل گذاشته و خدمت‌کار هتل با گذاشتن یادداشتی لای کتاب او را از رفتار نامناسب با کتاب منع کرده است. با بحثی کوتاه درباره این خاطره به‌سرعت به موضوع اصلی منتقل می‌شویم. آیا تنها محتوای کتاب محترم است یا این احترام شامل کاغذ و جلد کتاب‌ هم می‌شود؟ آیا کسانی که در کتاب‌ها می‌نویسند یا آن‌ها را طوری می‌خوانند که فرسوده شود و از بین برود از زمره کتاب‌دوستان خارج می‌شوند؟ آنه فیدمن این پرسش‌ها را به بحث می‌گذارد و بسیاری مطالب جذاب دیگر درباره کتاب خواندن و نوشتن را با همین شیوه مطرح می‌کند. این کتاب در درجه نخست مخصوص اهل کتاب‌ها است که با خاطره‌ها و دیدگاه‌های نویسنده ارتباطی عاطفی و عمیق برقرار می‌کنند، اما برای کسانی که در آستانه علاقه‌مند شدن به کتاب و نوشتن هستند نیز جذابیت‌های خاص خود را دارد و آنان را با دنیای که قصد ورود بدان را دارند بیشتر مأنوس می‌کند.

این کتاب با ترجمه محمد معماریان در سال ۱۳۹۶ توسط انتشارات ترجمان منتشر شده است.

کتاب خوان معمولی

ثبت دیدگاه مسدود شده است.