دیگردوستی مؤثر، پیتر سینگر

کسی را می‌شناسم که از بخشیدن هیچ چیز مضایقه ندارد. آنقدر می‌بخشد که گاه با پای برهنه و جیب خالی پیاده به خانه می‌رود. پیرمردی است، تاجر فرش که از میان‌سالی خیریه‌ای تأسیس کرده و آنقدر بخشیده که امروز سرمایه اندکی برایش باقی مانده و کسب و کارش از سکه افتاده ولی همچنان از بخشش هرچه دارد مضایقه‌ نمی‌کند. هر یک از ما در اطراف خود بخشندگانی را می‌بینیم، بعضی را به اسم و رسم می‌شناسیم و بعضی را دورادور. رفتار بخشندگان همواره واکنش‌های متفاوتی را از جانب اطرافیان برمی‌انگیزد. برخی آنان را افرادی ساده لوح می‌دانند که متکدیان و نهادهای خیریه فریبشان می‌دهند، برخی نیز آنان را در شمار قدیسان و اولیاءالله می‌شمارند و به همین ترتیب واکنش‌ها و قضاوت‌های میانه‌روانه‌تری نیز وجود دارد، اما به راستی بخشنگی را چگونه باید نگریست؟

پیتر سینگر فیلسوف اخلاق استرالیایی مقیم آمریکا از چهره‌های جهانی مدافع بخشش حداکثری و همچنین مدافع حقوق حیوانات و محیط زیست است که کتاب‌هایش در هر یک از این حوزه‌ها در شمارگانی وسیع به‌فروش می‌رود. برخی از کتاب‌های وی در ایران نیز به فارسی ترجمه و منتشر شده است، آخرین تلاش برای ترجمه و انتشار اندیشه‌های وی را آرمین نیاکان به انجام رسانیده و دیگردوستی مؤثر را که کتابی نسبتا کم‌حجم درباره بخشیدن است به فارسی ترجمه کرده است.

این کتاب دعوتی همگانی به بخشیدن هر آن چیزی است که در توان داریم برای یاری رساندن به نیازمندان و کاستن از آلام و مصیبت‌های مردمان و دیگر موجوداتی که در رنج و هرمان به‌سر می‌برند. آنچه سینگر از مخاطبانش انتظار دارد، بخشیدن به شیوهٔ تاجر فرشی که من می‌شناسم نیست. او عقیده دارد بخشندگان باید تا جایی که در توان دارند محاسبه و ارزیابی‌هایی دقیق انجام دهند تا آنچه می‌بخشند به بهترین نحو ممکن هزینه شود و بیشترین خیر را به بیشترین افراد برساند. از این گذشته باید تدبیری بیندیشند که بتوانند همواره منابع مالی مناسب را برای بخشیدن در اختیار داشته باشند.

چگونه چنین کاری میسر است؟ کتاب سراسر آکنده از شرح فعالیت‌های بخشندگانی است که به شیوهٔ پیشنهادی نویسنده به خیررسانی مشغولند. آنان راه‌کارهای مناسب را پیدا کرده‌اند و توانسته‌اند منابع مالی‌شان را در مسیرهایی هزینه کنند که نتایج آن با شفافیت قابل بررسی باشد، همچنین راه‌هایی مناسب برای کسب درآمد بیشتر و راه‌کارهایی برای حفظ تعادل در نحوهٔ بخشیدن یافته‌اند.

اگر در شمار بخشندگان هستید و در پی راهی برای بهبود بخشیدن به فعالیت‌های خیرخواهانه‌تان هستید، این کتاب راهنمای خوبی برای شما خواهد بود. باری، اگر بخشنیده نباشید نیز این کتاب ممکن است انگیزه‌های بخشیدن را در شما زنده کند و شما را به بخشندگان آینده بدل سازد.

دیگردوستی مؤثر

نویسنده:پیتر سینگر

مترجم:آرمین نیاکان

ناشر:نشر نی

شابک:9786220602453

تاریخ انتشار:۱۳۹۸

نوبت چاپ:اول

تعداد صفحات:۲۴۵

قطع:رقعی

قیمت:۳۰۰۰۰ تومان

ثبت دیدگاه مسدود شده است.