مارسل پروست، ا.د.ج. همینگز

هر اندازه که در کتاب‌خوانی پشتکار داشته باشی و هراندازه که کتابی همچون در جستجوی زمان از دست رفته، اثر مارسل پروست، کتابی مشهور و ستودنی باشد، هنوز راه زیادی پیش رو است تا برای مطالعهٔ کتابی چند جلدی و سنگین آماده شوی و زمان مناسب را پیدا کنی و مطالعه را آغاز کنی، اما  راه میان‌بری نیز برای این کار هست. کتاب‌هایی وجود دارد که مطالعهٔ آن‌ها چند ساعت یا شاید بهتر است بگوییم چند دقیقه به‌طول خواهد کشید ولی انگیزهٔ مطالعهٔ کتابی همچون کتاب بزرگ مارسل پروست را در مخاطب دو چندان می‌کند. کتاب کوچک همینگز دربارهٔ پروست از این دسته کتاب‌ها است.

این کتاب هشتمین جلد از مجموعه‌ای دربارهٔ نویسندگان اروپایی است که مترجم برجستهٔ آثار پروست به فارسی، مرحوم مهدی سحابی، آن را ترجمه کرده‌ است. حجم بسیار کم کتاب از ارزش محتوای آن نگاسته است. نویسنده با زبانی مقتصادنه در بخش آغازین نکته‌هایی درباب زندگی پروست بیان کرده که برای درک بهتر آثار او یاری‌رسان است. در بخش‌های بعدی نیز نوشته‌های وی و برخی از مضامین مهمی را که در آثار وی نگاه ویژه‌ای بدان‌ها شده پیش چشم مخاطب قرار داده است. دانسته‌های مخاطب پس از مطالعهٔ این کتاب او را مشتاق خواهد کرد تا مطالعهٔ مجموعهٔ چند جلدی در جستجوی زمان از دست رفته را بر خود هموار کند تا ماجرای عشق‌ها و مرگ‌ها، و کند و کاو درونی شخصیت‌های این اثر را از نزدیک مشاهده کند.

علاوه بر آن، این کتاب مختصر چشم‌اندازی نیز دربارهٔ نوع تفکر و اندیشهٔ پروست و چگونگی انعکاسش در نوشته‌های او برای مخاطب ایجاد می‌کند. اگر هنوز مشغول مطالعهٔ کتاب یزرگ پروست نشده‌اید، مطالعه این اثر ممکن است نگاه شما را هنگام مطالعهٔ آن عمق بیشتری بخشد.

5/5 - (1 امتیاز)

مارسل پروست

نویسنده:ا. د.ج. همینگز

مترجم:مهدی سحابی

ناشر:مرکز

شابک:۹۷۸۹۶۴۲۱۳۳۷۲۷

تاریخ انتشار:۱۳۹۷

نوبت چاپ:اول

تعداد صفحات:۸۰

قطع:رقعی

قیمت:۱۲۹۰۰ تومان

ثبت دیدگاه مسدود شده است.