نخستین شمارهٔ رافکا منتشر شد

یک سال از پس از گشایش تارنمای رافکا، نخستین شماره مجلهٔ «راهنمای فرهنگ، کتاب و ادبیات» پاییز ۹۸ راهی بازار نشر شد. این شماره ویژه‌نامهٔ نوشتن است، حرفهٔ خودمان. مقاله‌ها، گزارش و گفتگو‌ها و البته مرور کتاب‌‌ها همه دربارهٔ نوشتن است. اهمیت و ضرورت نوشتن، جذابیت‌های آن، راه و رسم و چم و خم آن، و فنون و روش‌های آن، همه و همه در این شماره آمده و پیشکش اهالی نوشتن و علاقه‌مندان این فن دوست‌داشتنی و شاهرگ حیاتی فرهنگ و اندیشه شده است. این شماره  از یکشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۸ در کتابفروشی‌های معتبر کشور عرضه خواهد شد.

می‌توانید نسخهٔ چاپی این شماره را با ارسال رایگان از اینجا بخرید

در این شماره می‌خوانید:

نوشتن ز گفتن مهم‌تر شناس
(تأملی دیگر در باب زبان فارسی)|جستار
مسعود جعفری جزی

نوشتن و حافظه تاریخی
که ایرانیان ندارند!|جستار
علی حجتی

چهارسوی نامه‌نوشتن|جستار
لیلا آقایانی چاوشی

چگونه خاطره بنویسیم؟|جستار
جودیت بارینگتون، سلما رضوان‌جو

نوشتن؛ ابزاری برای درمان|جستار
کِیت تامسن، محسن اسلامی

آب و تاب نوشتن|گزارش تحلیلی
عباس محبعلی

نبش بابی ساندز |گزارش و گفتگو
مرضیه بهرامی، یاسمین رحیمی

کتابخانه نویسنده |مرور کتاب

در بخش‌هایی از سرمقالهٔ این شماره آمده است:

در آغاز آنچه بیش از همه اهمیت دارد توجه به اموری است که در آدمی انگیزهٔ نوشتن را زنده می‌کند. هر اندازه از فواید نوشتن در فضایی انتزاعی سخن بگوییم، شاید برای برانگیختن فردی خاص کافی نباشد تا قلم بردارد و دست در نوشتن برد. انسان‌ها برای دست‌ به‌کار شدن به انگیزه‌های شخصی‌تری نیاز دارند. شاید برای فردی که به تاریخ نگاهی ویژه دارد، اهمیت نوشتن در روند تاریخ و آگاهی‌بخشی‌های آن چشم‌گیر باشد، اما برای فردی دیگر که با پاره‌ای مشکلات روحی دست به‌گریبان است، آگاهی از ظرفیت‌های نوشتن در زمینهٔ روان‌درمانی انگیزهٔ مناسبی برای دست به‌قلم شدن باشد. مقاله‌های پیش‌رو هر یک راهی را پیش روی مخاطب قرار می‌دهد تا نوشتن را از زاویه‌ای دیگر ببیند، با ظرفیت‌ها و فرصت‌هایی که نوشتن در اختیار انسان قرار می‌هد آشنا شود و از خلال این آشنایی و آگاهی انگیزهٔ کافی برای دست به‌کار شدن بیابد. آنچه در این مقاله‌ها آمده همهٔ ماجرا نیست، مشتی است نمونهٔ خروار. نوشتن بیش از آنچه در این دفتر مختصر آمده است فایده دارد. این فقط آغازی است تا هرکه خواهان این متاع است خود در پی خواسته‌اش روان شود.
در مرتبهٔ دوم، آگاه شدن از راه و رسم نوشتن است که اهمیت بسیار دارد. فرد هر اندازه انگیزه داشته باشد، تا زمانی که خود را از نوشتن عاجز ببیند، بهره‌ای از اشتیاق و انگیزهٔ خود نخواهد برد؛ بنابراین لازم است او دانشی پایه داشته باشد تا بتواند گام در راه نوشتن نهد. شکی در این نیست که نوشتن همچون بسیاری دیگر از مهارت‌ها و هنرها ارتباطی مستقیم با ذوق، قریحه و استعداد دارد،‌ اما این ارتباط از جنس وابستگی نیست، به نحوی که فقط افراد مستعد و با قریحه بتوانند بنویسند یا خوب بنویسند. نویسندگی در گونه‌های هنری، همچون ادبیات داستانی، وابستگی بیشتری با ذوق و استعداد دارد، اما در بسیاری گونه‌های دیگر نیز کسب و ارتقای مهارت‌ از راه آموختن و تجربه حرف آخر را می‌زند. گاه این تجربه و آموختن می‌تواند جای خالی ذوق و استعداد را پر کند و حتی گاه ممکن است افراد با استعداد بر اثر فقدان آموزش و تجربه در این راه موفق نشوند. بنابراین، آموختن اصول و آگاهی از شیوه‌هایی که نویسندگان توان‌مند به‌کار می‌گیرند گامی مهم برای حرکت در مسیر موفقیت است.
آنچه در بخش «کتابخانهٔ نویسنده» پیش روی شما است راهنمایی برای بهره‌مند شدن از این نوع آموزش‌ها است. در این بخش کتاب‌هایی که آگاهی‌های لازم و مفید را برای نویسندگی دارند معرفی شده است. برخی از کتاب‌های معرفی شده در این بخش جنبهٔ عمومی دارد و برای نوشتن در هر زمینه و با هر شیوه‌ای مفید است و برخی دیگر مربوط به آموزش گونه‌هایی خاص از نوشته همچون داستان یا مقالهٔ دانشگاهی یا… است.

ثبت دیدگاه مسدود شده است.