کلود لوی استراوس

کلود لوی استراوس، مردم‌شناس و متفکر معاصر فرانسوی است. آراء او در باب اسطوره، پنجره‌ای نو به ساحت درک و شناخت اسطوره‌‌ها گشود. مردم‌شناسی ساختارگرا با رویکرد نظام‌مندی که وی در رمزگشایی اسطوره‌ها  به کار بست، بنیان نهاده شد و بابی تازه در انسان‌شناسی در قرن حاضر گشود.
کلود لوی استراوس (Claude Levi Strauss) یکی از چهره‌های نامدار در حوزه تفکر ساختارگرا و به طور خاص در زمینه مردم‌شناسی ساختارگرا است. وی در ۲۸ نوامبر ۱۹۰۸ در بروکسل به دنیا آمد و در خانواده‌ای هنرمند تربیت شد؛ پدرش نقاش و  پدر بزگش رهبر ارکستر بود.

لوی استراوس ادامه تحصیلات خود را در پاریس و در دانشگاه سوربن پی گرفت. وی که تحصیلات خود را در فلسفه و حقوق انجام داده بود، پس از چندی حقوق را رها کرد و به طور جدی به مطالعه فلسفه و به ویژه آثار مارکس و فروید پرداخت. او حوالی سال‌های  ۱۹۳۵-۱۹۳۱ سفری به برزیل کرد و در آنجا به مطالعه مردم‌شناسی مشغول شد و در کرسی جامعه‌شناسی دانشگاه ساوپاولو در برزیل به تدریس پرداخت. وی باهمسر خود، دینا، که استاد قوم‌شناسی بود، در همین دانشگاه آشنا شد و این آشنایی را بستری  مهم در راه پیگیری مطالعات مردم‌شناسی خود برشمرد. از آن پس لوی استراوس سفرهای بسیاری به نقاط مختلف آمازون و برزیل انجام داد و به انجام تحقیقات فرهنگی و مردم‌شناسانه پرداخت و با مردمان این سرزمین‌ها روزگار گذراند.

یافته‌های وی در همین کاوش‌ها و مواجهه با فرهنگ‌های گوناگون و غور و بررسی در رمزها و پیچیگی‌هایی که یافته بود، سرانجام به طرح نظریه‌ای در باب تحلیل اسطوره‌ها انجامید. آنچه اکنون با نام مردم‌شناسی ساختارگرا، به عنوان شاخه‌ای در نظریه ساختارگرایی مطرح است، با نظریات و تحقیقات و رویکردی که لوی استراوس بنیان نهاد، متولد شد و بالید. وی در نوامبر ۲۰۰۹ در گذشت.
از آثار مهم وی می‌توان به استواییان اندوهگین (Tristes Tropiques) اشاره کرد که در سال ۱۹۵۵ تألیف کرد؛ این اثر حاصل کاوش‌های او در میان قبایل امریکایی و برزیلی بود. ساختارهای اولیه خویشاوندی (Les Structures élémentaires de la parenté) اثر مهم دیگر وی که پایان نامه دکتری او بود. در سال ۱۹۴۹ منتشر شد. از دیگر آثار برجسته او می‌توان به انسان‌شناسی ساختاری(‘Anthropologie structurale)، اندیشه وحشی (La Pensée sauvage,) و توتمیسم (Le Totémisme aujourd’hui) و بالاخره پژوهش‌های اسطوره‌شناختی (Mythologiques) را نام برد. این اثر چهار جلدی که طی سال‌های ۱۹۶۴-۱۹۷۱ تألیف شد، مهم‌ترین و مبسوط‌ترین نمونه تحلیلی ساختگرا است. این پژوهش مهم «… تلاشی‌است برای گردآوری اسطوره‌های بومیان امریکای شمالی و جنوبی و نمایش روابط موجود میان آنها و شاهدی است بر اثبات نیروهای وحدت‌بخش ذهن انسان و یکپارچگی تولیدات این ذهن…»

از میان مقاله‌های وی نیز مقاله بررسی ساختاری اسطوره (La structure des mythes) از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. این اثر که در مجموعه مقالات قوم‌شناسی ساختاری (Anthropologiestructurale) منتشر شده است، به طور عملی ـ با ذکر مثالهایی از برخی اسطوره‌ها ـ نظریه ساختاری اسطوره‌ها تبیین شده است

ثبت دیدگاه مسدود شده است.