ون گوگ نقاش نابغه هلندی زندگی پر راز و رمز و مبهمی داشت. آنچه از نامهها، یادداشتها و آثار وی باقی مانده حکایت از آن دارد که زندگی پر رنجی را سپری کرده است. بیماری روحی سالها وی را آزرد و در نهایت خودکشی پایانی بر رنجهای او در زندگی بود. خلاقیت وی در انتزاع و سبک خاصی که ابداع کرد از زمان حیاتش تا کنون تحلیلگران و پژوهنگان بسیاری را بهخود مشغول کرده است. تلاشهای بسیاری برای برقراری ارتباط میان زندگی متلاتم او، بیماری روحیاش و نبوغ خارقالعادهاش در نقاشی شده است. تلاشهایی که گاه منجر به ادعاهایی اغراقآمیز درباره وی شده است. اما مواجه شدن ساده و بیپیرایه با زندگی و بنمایههای هنری وی در نقاشی متاعی نیست که بهسادگی در دسترس علاقهمندان به هنر این نابغه هلندی قرار گیرد.
در این میان اثر کوتاه و روشنگر اوروان اویتر درباره طراحیهای ون گوگ ویژگیهای متمایزی دارد. مولف این اثر تلاشی برای تفسیرهای پیچیده و برقراری ربط و نسبتهای مشکوک میان وقایع زندگی و آثار هنری وی نکرده است. این اثر کوتاه، که در بر دارنده تصاویر نزدیک به یکصد نمونه از طراحیهای ون گوگ است، در آغاز راهی ساده برای نزدیک شدن به زندگی نقاش را در پیش رفته است. نویسنده با بهرهگیری از اطلاعات پراکندهای که از زندگی نقاش باقی مانده و با تکیه بر نامهها و تاریخ نقاشیها و طراحیها تلاش کرده روایتی از شکلگیری آثار هنری ون گوگ را بر پایه وقایع زندگی وی ترسیم کند. روایت او چیزی بیش از آنکه مستندات نشان میدهند را به زندگی و آثار نقاش تحمیل نمیکند و از همه مهمتر توجه به طراحیهای وی در این اثر است. طراحیهای ون گوگ با مداد، قلم و مرکب که گاه منجر به خلق درخشانترین آثار وی شدهاند و گاه ناقص و ناتمام رها شدهاند، شاید مناسبترین دستمایه برای نزدیک شدن به درونیترین لایههای خلاقیت هنری وی باشند. طراحیهایی که، بیپیرایه رنگها، نخستین واکنشهای نقاش را به تمایلات هنرمندانه درونیاش و فراز و نشیب خلق مهمترین آثار هنری قرن نوزدهم را نشان میدهند. این اثر که با قلم روان پرویز رضایی به فارسی ترجمه و توسط انتشارت توس منتشر شده است میتواند ما را به مواجهه با سرچشمههای هنر ون گوگ و شناختی عمیقتر نسبت به وی رهنمون شود.