عکاس؛ استودیو، جان چایلد

عکاسی هنر فشردن دکمه شاتر نیست؛ به‌جز نگاه کردن درون قاب و انتخاب ترکیب مناسب خیلی چیزهای دیگر هست که عکاس باید درباره آن‌ها تصمیم‌های درست بگیرد تا بتواند یک عکس خوب را ثبت کند. اگر عکس در نور طبیعی ثبت شود، عکاس تنها با تنظیم‌های دوربین و لنز سروکار خواهد داشت. نور طبیعی را فقط می‌توان انتخاب کرد. در این شرایط یک طرف ماجرا ثابت است و عکاس باید طرف دیگر را مدیریت کند. عکاسی در نور طبیعی به همین دلیل مزایا و معایبی دارد. از یک سو کار عکاس راحت‌تر به‌نظر می‌رسد و از طرف دیگر نور کنترل نشده محدودیت‌های زیادی برای عکاس ایجاد می‌کند.  این محدودیت‌ها است که عکاس را به‌سوی عکاسی در استودیو و استفاده از نورهای کنترل شده هدایت می‌کند. نور کنترل شده برای عکاس امکانات بسیاری ایجاد می‌کند، اما او برای بهره‌مندی از این امکانات نیازمند آگاهی از دانش نورپردازی خواهد بود. عکاس برای موفقیت در استودیو، علاوه بر تنظیم دوربین و لنز، وظیفه مهم تنظیم نور را نیز بر عهده دارد. وقتی متغیرها در عکاسی کم باشد (مثلا در عکاسی با نور طبیعی)، شاید بتوان آزمون خطا را در شمار راه‌های موفقیت آمیز قلمداد کرد. اما در عکاسی استودیویی که عناصر متغییر بسیاری پیش روی عکاس قرار دارد، تنها تکیه بر آزمون و خطا نمی‌تواند کافی باشد. پیشرفت با آزمون خطا در این نوع عکاسی ممکن است بسیار کند و مأیوس‌کننده شود؛ بنابراین، در عکاسی استودیویی بهره‌مندی از دانش کافی برای استفاده بهینه از امکانات امری ضروری به‌نظر می‌رسد.

«عکاس؛ استودیو»، نوشته جان چایلد، در بردارنده اطلاعات و راهنمایی‌های مفید و متنوعی درباره عکاسی استودیویی است. گرچه مهم‌ترین آموختنی‌ها را در این زمینه می‌توان نحوه استفاده از ابزارهای عکاسی دانست و دیگر امور را باید به قریحه و ذائقه هنری عکاس واگذار کرد، اما این کتاب صرفا دربر دارنده راهنمای استفاده از ابزارها نیست. در این کتاب مطالبی متنوع درباره این نوع عکاسی خواهید یافت. مطالبی از قیبل: تاریخچه عکاسی استودیویی و تحول آن در طول تاریخ، گونه‌های عکاسی استودیویی و کاربردهای آن‌ها، اطلاعاتی مفید درباره جنبه‌های هنری کار در استودیو (از قبیل ترکیب‌بندی، اهمیت‌ مفهومی انواع نورپردازی و به‌کاربردن دیگر تکنیک‌ها)، آشنایی با انواع ابزارهای عکاسی و نورپردازی، نتایج احتمالی برخی تنظیمات استاندارد همراه با نمونه‌ها، روش‌های پردازش عکس در رایانه و دست‌یابی به نتایج نهایی مناسب و… .

این کتاب حاصل تجربه است؛ بنابراین شاید برای عکاسانی که تجربه بسیار زیادی در کار خود دارند سخن تازه‌ای نداشته باشد. ولی برای عکاسان تازه‌کار و کسانی که هنوز تجربه کمی دارند، همچنین عکاسانی که کارشان را تنها با آزمون و خطا آموخته‌اند و هنوز دانش کافی را برای بهره‌برداری از امکاناتی که در اختیار دارند پیدا نکرده‌اند مفید و ارزشمند خواهد بود. این اثر با ترجمه مهدی فاضل برای نخستین بار در سال ۱۳۹۷ توسط انتشارات «کتاب پرگار» منتشر شده است.

عکاسی استودیویی

ثبت دیدگاه مسدود شده است.